Тема. Стислий переказ твору «Граченя»
Мета. Вдосконалювати вміння учнів послідовно і стисло передавати зміст
тексту, виділяти головне, суттєве, усуваючи другорядні деталі.
Розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, зв’язне мовлення;
збагачувати словник учнів; виховувати любов до пташок, доброту.
Тип уроку: урок вдосконалення вмінь і навичок
Матеріал уроку: вислів про доброту, пам’ятка «Як працювати над стислим
переказом», малюнок пташки грака, музичний супровід.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-Діти, подивіться на дошку і скажіть—яке слово тут зашифровано
О Р Б Д О А Т
(Доброта)
- Чи здогадуєтесь ви, про що буде йти мова на уроці? ( про доброту, добрі справи)
- Діти, а що таке доброта?
(Доброта – це чуйне, дружнє ставлення до людей. Це привітність, ласка, прихильність.
Доброта- це ще співчуття, щирість і щедрість людської душі і велика любов.)
- Діти, а яка це добра людина?
( Добра людина – це людина , яка завжди допомагає іншим, поважає дорослих, піклується про інших)
- Діти, але добра людина прихильно і з любов’ю ставиться не тільки до людей, а й до рослинного і тваринного світу. Адже всі ми- частинка живої природи. Всім однаково болить, коли нас ударять, всім однаково образливо, коли нас принижують. Тому добра людина не образить і не принизить, не завдасть болю нікому в цьому світі, бо розуміє, що всі приходять на цю землю для добра.
- Діти, що вам спадає на думку. Коли ви чуєте , чи говорите слово добро?
Складання «асоціативного» куща. Звучить «Пісня про доброту»
- Діти, наведіть приклади доброго ставлення до людей, рослинного, тваринного світу. (Люди вітаються, допомагають у скруті, дарують квіти, вітають зі святами, допомагають людям похилого віку, доглядають за тваринами, допомагають пташкам і т. д. )
ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
-На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися стисло переказувати , записувати стислий переказ тексту « Граченя.
Давайте ознайомимось із завданням уроку:
- Написати стислий переказ тексту «Граченя».
- Працювати в групах.
- Вчитися цінувати і робити добрі справи.
- Перед тим як ви прослухаєте текст переказу, над яким ми будемо працювати, давайте пригадаємо:
- Що таке стислий переказ? ( Стислий переказ –це такий переказ, де потрібно коротко передати зміст тексту, вибравши з нього найголовніше,
- Що таке тема тексту? (Це те, про що йдеться у висловлюванні)
- Що таке головна думка тексту? (Це те, про що стверджується у висловлюванні)
- Зверніть увагу на пам’ятку, як працювати над стислим переказом.
1.Уважно слухай текст.
2.Подумай. які слова незрозумілі.
3.Визнач тему і головну думку твору.
4. Склади план.
5.Виділи головне, усунь деталі.
6.Стисло перекажи за ним.
Фізкультхвилинка
Довгоносий чорногуз
у болотечку загруз.
Будем його рятувати,
за хвостика витягати,
щоб не плакав чорногуз,
що в болотечку загруз.
Раз! Два! Три!
Чотири! П’ять!
Будем ніжки обмивать.
Хай летить собі на волю
і шукає кращу долю…
Ми йому допомагаєм,
одночасно спочиваєм.
А тепер нам час сідати:
будем далі працювати.
ІV.Робота над стислим переказом тексту «Граченя»
1.Читання тексту вчителем.
- Послухайте уважно текст і визначте його тему.
Граченя
Під час грози блискавка відчахнула від осокору гілляку, на якій було грачине гніздо. Випало з гнізда граченя і, мабуть, загинуло б, та його підібрав Дмитрусь.
Узяв Дмитрусь коробку з- під торта, намостив сінця і посадив туди граченя. Так і підростало воно поволеньки. Хлопчик давав йому промочену в молоці булку. А мама ще й сиром, салатом та яєчним жовтком підгодовувала.
Коли з’явились у дворі каченята, граченя почало пастися з ними. Під осінь молодий грачок уже добре літав. А потім, як дихнуло прохолодою, пристав до грачиної зграї і полетів у вирій.
Вірить Дмитрусь, що навесні його вихованець повернеться і обов’язково постукає до них у вікно.
( А. Орлик)
2.Бесіда за змістом прочитаного.
-- Яка стояла погода?
-- Що сталося під час грози?
-- Хто підібрав граченя?
-- Як доглядав хлопчик пташку?
-- Що було восени?
-- У що вірив Дмитрик?
3.Робота на мовними засобами.
а) Гроза, блискавка; відчахнула- відірвала, зламала; осокір; Дмитрусь підібрав, узяв, намостив сінця, посадив, доглядав, годував, дбав ;розмочена булка, яєчний жовток, сир, салат; дихнуло прохолодою, грачина зграя, у вирій.
б) Граченя, пташеня, молодий грачок, вихованець.
в) Гілляка, поволеньки з’явились, навесні, обов’язково.
4.Повторне читання тесту.
5. Стислий виклад змісту тексту (2-3 учні).
-- Про що йдеться у тексті взагалі?
-- Чим починався текст?
-- Чому граченя, яке випало з гнізда , не загинуло?
-- Чим закінчуються події?
6. Детальний переказ другого абзацу про догляд Дмитриком пташки (для порівняння із стислою передачею цієї частини).
Зразок детального переказу 2 абзацу.
Узяв Дмитрик коробку, намостив сінця і поселив туди граченя. Там воно підросло поволеньки. Хлопчик доглядав пташку, годував булкою, розмоченою у молодці. А мама догодовувала салатом, сиром та яєчним жовтком.
Зразок стислого переказу 2 абзацу.
Дмитрик дбав про пташку. Зробив їй гніздечко в коробці і щодня годував булкою, сиром, яйцем.
7. Складання плану ( колективно).
План
1.Граченя в біді.
2. Дмитрик доглядає пташку.
3.Дружба з каченятами.
4. У вирій.
5. Сподівання Дмитрика.
8.Стислий переказ тексту за частинами .Робота в групах.
Переказ по колу.
І група- стисло переказати перший абзац тексту.
ІІ група- стисло переказати другий абзац.
ІІІ група- стисло переказати третій абзац тексту.
Лідери група стисло переказують текст « Граченя».
9.Написання стислого переказу (використання музичного супроводу).
10. Перевірка написаного. Редагування.
-Слухайте уважно, чи правильно побудовані речення, чи не порушена послідовність подій.
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Чи сподобався вас урок? Що найбільше сподобалося? Чому?
- Чого вчилися на уроці?
- Які труднощі виникли під час написання переказу?
- Що нового почерпнули з уроку?