П`ятниця
23.04.2021
02:19
Пошук
Вхід на сайт
Календар
«  Квітень 2021  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Архів записів
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Друзі сайту
Осипенківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Тема. Водойми України

Мета: продовжувати формувати поняття про форми земної по-

            верхні  України;

            сформувати поняття про водойми України; про їх різ –

            номанітність;

            сформувати поняття про джерело та будову річки;

            формувати вміння учнів працювати з фізичною картою,

            підручником, додатковим матеріалом;

            розвивати пізнавальний інтерес; уміння логічно мислити, проводити спостереження в природі;

             виховувати зосередженість у навчально – пізнавальній  діяльності, прагнення до самостійності, естетичне

            сприймання об’єктів природи, потребу в бережливому ставленні до природи;

            виховувати відповідальність, уміння співпрацювати,

            взаємодопомогу.

Обладнання: фізична карта України, глобус, роздатковий мате-

                         ріал, контурні карти, мультимедійна установка.

Тип уроку: інтерактивний

                                           Хід уроку

І. Організаційна частина

         1. Привітання

Діти, у нас починається урок з природознавства на якому ми продовжимо вивчати тему « Наша Батьківщина -  Україна» і епіграфом нашого уроку є слова відомого українського поета Василя Симоненка, який написав такі рядки: « Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму тебе».

ІІ.  Хвилинка спостережень.

І розпочнемо ми свої відкриття з традиційної хвилинки спостережень за природою. Наш синоптик познайомить нас з прогнозом погоди на сьогодні. ( Дитина дає свої повідомлення про погоду). Дякую тобі.

- Діти, я знаю, що ви всі дуже спостережливі, уважні і кожен з вас має свою улюблену пору року. Як би кожен з вас охарактеризував сьогоднішній зимовий день одним словом. Яка вона зима сьогодні, 18 грудня? Дякую вам діти. З ваших слів ми всі зрозуміли, що зима дуже різна. І красива, і сувора, і весела,і холодна. Дозвольте і мені сказати декілька слів про зиму. Але це будуть не просто слова, а чудовий вірш…

Зима. Зима. Сніги біліють

Дмуть холоднющії вітри.

А дітям весело, радіють

І мчать на саночках з гори!

А дітям весело! Сміються

І ліплять Бабу Снігову.

На ковзанах з гори несуться

І затівають гру нову.

Зима. Зима. Пора чудова!

Весела, біла й крижана,

А ще зима – пора казкова,

Підсядь – но ближче до вікна…

Які на нім чудні узори!

Чого, лиш тут на склі нема!

І пишне листя, й ліс , і гори

Намалювала нам зима.

 - Сподобалась вам така українська зима?

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

І знову ми звертаємось до слів В. Симоненка « Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму тебе!»

На минулому уроці ми з вами відкрили для себе форми земної поверхні України, і тепер ви знаєте, що наша країна має дуже різноманітні форми природного ландшафту, достатньо тільки подивитися на карту України.

Для того, щоб перевірити як ви зрозуміли цей матеріал, я приготувала вам  такі питання:

1. Територія суші, що має рівну поверхню, - це …   .

2. Рівнини поділяються на …                   .                   

3. Низовини позначають на карті …       .                  

4. Височини позначають на карті  …      .                  

5. На півночі України розташована … низовина.

6. Південь України займає …      низовина.

7. Невелике заглиблення з крутими схилами – це …   .

8.  Гори – це …     .

9.  Гірський хребет – це …    .

Будь ласка покажіть на карті України Подільську, Придніпровську, Донецьку та Приазовську височини.

Знайдіть і покажіть на карті Кримські гори, Українські Карпати. Яка найвища вершина Карпат? Хто може її показати на карті?

Дякую усім за вашу активну роботу і за гарні знання.

ІY. Мотивація навчальної діяльності

       Бесіда з використанням технології « Мозковий штурм»

  • А  зараз, діти, будьте дуже уважні. Прослухайте вислів французького письменника Антуана де Сент – Екзюпері:

« … у тебе ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою втішаються не відаючи, що ти таке, Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти саме життя… Ти найбільше багатство  у світі».

  • Подумайте і скажіть про що він міг так сказати? ( Це вода)
  • Хіба вода – це тільки безбарвна рідина що налита в склянку? Океан, що вкриває 3/4 нашої планети. Хмари, що несуть вологу всьому живому на земній поверхні. Безкраї крижані пустелі, сніговий покрив на гірських хребтах, річки та озера, джерела і криниці, болота та льодовики – адже це також вода. У складі всіх живих організмів переважає вода. Прояви життя дуже різноманітні. Але життя є тільки там, де є вода: солона і прісна, прозора і каламутна, рідка тверда та у вигляді пари, вона в нас і навколо нас.
  • Про що на вашу думку, буде йти мова  на нашому сьогоднішньому уроці? Пам’ятайте, що ми продовжуємо відкривати для себе нашу Україну. ( Про водойми України)
  • Тема нашого уроку так і звучить Водойми України.

Y. Оголошення, представлення теми та очікування навчальних

      результатів.

  • Чи зацікавила вас тема уроку?
  • Яке відкриття очікуєте зробити на сьогоднішньому уроці?
  • Спираючись на власний досвід, спробуйте назвати конкретні назви водойм. Можете скористатися підказкою у вступі до теми на сторінці 110 підручника.
  • Діти, подивіться будь ласка на цю логічно – опорну схему.

                   ВОДОЙМИ УКРАЇНИ

 

ПРИРОДНІ                                                   ШТУЧНІ

 

Океан                                                      водосховище

море                                                         ставок

озеро                                                        канал

річка

джерело

 

Я невипадково розділила назви водойм на дві групи.

Водосховища, ставки, канали створені людиною. Їх називають штучними, а водойми першої групи виникли в природі. Як ми можемо їх назвати? ( природними)

         Подумайте і скажіть чи є на території нашого району штучне водосховище? Так є . Де воно знаходиться? Для чого на вашу думку воно було створено?

         Добре, діти. Сьогодні на уроці ми з вами поговоримо про природні водойми України. Подивіться, будь ласка ще раз на логічно – опорну схему. Я звертаю вашу увагу на назви природних водойм, бо саме про них ми і будемо сьогодні вести розмову. Скажіть, на території України є океани? А  моря? Які? А чи багата Україна на озера, річки, джерела? Так багата.  І сьогодні ми докладно дізнаємось про джерела і річки України. Ми будемо говорити про те як утворюються джерела, яку будову має річка, поговоримо про найбільші річки України, будемо вчитися працювати з картою, вас чекає цікава робота в парах, але головне діти, ми будемо вчитися  берегти наші водні ресурси, цей безцінний дар даний нам природою, який так потрібний усьому живому на землі. А на наступному уроці ми поговоримо про   моря і озера України.

Починаємо?              

То що ж таке джерело?

Джерело - це місце, де на поверхню землі витікає підземна вода.

Давайте прочитаємо матеріал підручника в якому нам пояснюють,що таке джерело.

Давайте перевіримо, як ви зрозуміли, що таке джерело і як воно утворюється.

         На екрані ви бачите малюнок, на якому дуже добре видно, як вода, яка пройшла крізь грунт і пісок. Затрималась глиною і саме в цьому місці вийшла на поверхню.

          Де утворюються джерела?

  • Джерела утворюються на дні ярів, балок, на схилах горбів.
  • Джерело, яке тільки – тільки пробилося із землі, без користі не тече: воно утворює струмок, а струмок маленьку річечку. Крім благ і радощів, які річка відає всьому живому в руслі і на її берегах, вона уперто несе свою воду у великі річки, з яких п’ють  сьогодні величезні міста, промислові центри, сільськогосподарські райони. І якщо міліють великі річки, першу з причин цього слід шукати на малих річках та джерелах. Здоров’я кожної великої річки – в її притоках.
  • Діти, то для чого треба розчищати джерела, не забруднювати їх, оберігати?
  • Дякую вам за ваші відповіді.
  • Ми тепер знаємо, що таке джерело, знаємо як воно утворюється. І знаємо, що його треб берегти і охороняти, бо саме джерело дуже часто дає початок річці.
  • Діти, а чи замислювались ви над тим, що ж таке річка?
  • Кожного дня ви говорите такі слова: ходив до річки, рвав траву біля річки, купався влітку у річці, то що ж таке річка?
  • Давайте зараз спробуємо самі без допомоги підручника сформувати думку, що ж таке річка.
  • ( Як варіанти : річка це вода, річка тече постійно, вона тече в заглибленні)
  • Чи можна сказати, що річка – це постійний потік води, який тече в заглибленні)
  • Як на вашу думку, кожна річка десь має свій початок? Обов’язково. Це місце, діти, називається витік.

Витоком може бути джерело, озеро, болото або льодовик у горах.

Окремі струмки зливаються і дають початок річці. Чи можуть впадати у цю річку води інших річок? Так можуть. Це її притоки.

Вода річки просто розлита по поверхні землі чи тече по заглибленню? Заглиблення, по якому тече річка, називається руслом.  Кожна річка має свій початок, свій витік, отже вона обов’язково десь закінчується. Місце, де річка впадає і іншу водойму – це її гирло. Річки впадають в озера, моря, океани й інші річки. Кожна річка має лівий і правий береги. Щоб їх визначити, потрібно стати обличчям у напрямі течії. Праворуч буде правий берег,  ліворуч – лівий. ( На дошці  вивішуються всі ці опорні слова).( Знайти презентацію )

         А зараз попрацюємо в парах. У вас на партах лежать картки із завданням. Уважно на них подивіться. Це схема будови річки. Вам треба записати цифри біля назв частин річки, якими їх позначено на малюнку. ( діти виконують завдання )

Фіз хвилинка

         А зараз прийшов час поговорити о річках України.

На Україні налічується 73 тисячі річок. Річки поділяються на великі це коли довжина їх (понад 500 км), середні ( від 100 до 500 км) й малі ( від 10 до 100 км).

         До великих річок належать Дніпро, Дунай, Дністер, Південний Буг Сіверський Донець ).

          Однією з великих рівнинних річок України є Дніпро. Це найбільша річка України. Свій початок він бере на території Росії, тече через Білорусь. Але він найширший і найдовший в Україні. Величаво несе свої води Дніпро з півночі на південь. Береги Дніпра і його приток надзвичайно мальовничі. Діти, а хто з вам пам’ятає яку назву мав Дніпро у сиву давнину? Борисфен, Славутич. Самі назви говорять про силу і могутність цієї річки. Дніпро має багато притоків.

         Мабуть найкраще про Дніпро сказав великий письменник Микола Васильович Гоголь.

Чуден Днепр при тихой погоде, когда вольно и плавно мчит сквозь леса и горы полные воды свои. Ни зашелохнет, ни прогремит. Глядишь, и не знаешь, идет или не идет его величавая ширина, и чудится, будто весь вылит он из стекла и будто голубая зеркальная дорога, без меры в ширину, без конца в длину, реет и вьется по зеленому миру. Любо тогда и жаркому солнцу оглядеться с вышины и погрузить лучи в холод стеклянных вод, и прибрежным лесам ярко отсветиться в водах. Редкая птица долетит до середины Днепра. Пышный! Ему нет равной реки в мире

         На моє прохання учні класу підготували цікаві повідомлення про інші  найбільші річки України.

          Дністер – одна з найбільших повноводних рік України, що протікає