П`ятниця
23.04.2021
01:50
Пошук
Вхід на сайт
Календар
«  Квітень 2021  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Архів записів
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Друзі сайту
Осипенківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

  Тема. Стислий переказ твору «Граченя»

Мета. Вдосконалювати вміння учнів послідовно і стисло передавати зміст

            тексту, виділяти головне, суттєве, усуваючи другорядні деталі. 

            Розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, зв’язне мовлення;

            збагачувати словник учнів; виховувати любов до пташок, доброту.

Тип уроку: урок вдосконалення вмінь і навичок

Матеріал уроку: вислів про доброту, пам’ятка «Як   працювати над стислим

                               переказом», малюнок пташки грака, музичний супровід.

                                                       Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

      -Діти, подивіться на дошку і скажіть—яке слово тут зашифровано

 

О              Р                Б                    Д                   О                    А                     Т

(Доброта)

  • Чи здогадуєтесь ви, про що буде йти мова на уроці? ( про доброту, добрі справи)
  • Діти, а що таке доброта?

(Доброта – це чуйне, дружнє ставлення до людей. Це привітність, ласка, прихильність.

Доброта- це ще співчуття, щирість і щедрість людської душі і велика любов.)

  • Діти, а яка це добра людина?

( Добра людина – це людина , яка  завжди допомагає іншим, поважає дорослих, піклується про інших)

  • Діти, але добра людина прихильно і з любов’ю  ставиться не тільки до людей, а й до рослинного і тваринного світу. Адже всі ми- частинка живої природи. Всім однаково болить, коли нас ударять, всім однаково образливо, коли нас принижують. Тому добра людина не образить і не принизить, не завдасть болю нікому в цьому світі, бо розуміє, що всі  приходять на цю землю для добра.
  • Діти, що вам спадає на думку. Коли ви чуєте , чи говорите слово добро?

 

Складання «асоціативного» куща. Звучить «Пісня про доброту»

           
  • Діти, наведіть приклади доброго ставлення до людей, рослинного, тваринного світу. (Люди вітаються, допомагають у скруті, дарують квіти, вітають зі святами, допомагають людям похилого віку, доглядають за тваринами, допомагають пташкам і т. д. )

ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку.

      -На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися стисло переказувати , записувати стислий переказ тексту « Граченя.

       Давайте ознайомимось із завданням уроку:

  1. Написати стислий переказ тексту «Граченя».
  2. Працювати в групах.
  3. Вчитися цінувати і робити добрі справи.
  • Перед тим як ви прослухаєте текст переказу, над яким ми будемо працювати, давайте пригадаємо:
  • Що таке стислий переказ? ( Стислий переказ –це такий переказ, де потрібно коротко передати зміст тексту, вибравши з нього найголовніше,
  • Що таке тема тексту? (Це те, про що йдеться у висловлюванні)
  • Що таке головна думка тексту? (Це те, про що стверджується у висловлюванні)
  • Зверніть увагу на пам’ятку, як працювати над стислим переказом.

1.Уважно слухай текст.

2.Подумай. які слова незрозумілі.

3.Визнач тему і головну думку твору.

4. Склади план.

5.Виділи головне, усунь деталі.

6.Стисло перекажи за ним.

Фізкультхвилинка

Довгоносий чорногуз
у болотечку загруз.
Будем його рятувати,
за хвостика витягати,
щоб не плакав чорногуз,
що в болотечку загруз.
Раз! Два! Три!
Чотири! П’ять!
Будем ніжки обмивать.
Хай летить собі на волю
і шукає кращу долю…
Ми йому допомагаєм,
одночасно спочиваєм.
А тепер нам час сідати:
будем далі працювати.

ІV.Робота над стислим переказом тексту «Граченя»

1.Читання тексту вчителем.

- Послухайте уважно текст і визначте його тему.

                                  Граченя

        Під час грози блискавка відчахнула від осокору гілляку, на якій було грачине гніздо. Випало з гнізда граченя і, мабуть, загинуло б, та його підібрав Дмитрусь.

       Узяв Дмитрусь коробку з- під торта, намостив сінця і посадив туди граченя. Так і підростало воно поволеньки. Хлопчик давав йому промочену в молоці булку. А мама ще й сиром, салатом та яєчним жовтком підгодовувала.

       Коли з’явились  у дворі каченята, граченя почало пастися з ними. Під осінь молодий грачок уже добре літав. А потім, як дихнуло прохолодою, пристав до грачиної зграї і полетів у вирій.

      Вірить Дмитрусь, що навесні його вихованець повернеться і обов’язково постукає до них у вікно.

                                                        ( А. Орлик)

  2.Бесіда за змістом прочитаного.    

-- Яка стояла погода?

-- Що сталося під час грози?

-- Хто підібрав граченя?

-- Як доглядав хлопчик пташку?

-- Що було восени?

-- У що вірив Дмитрик?

3.Робота на мовними засобами.

а) Гроза, блискавка; відчахнула- відірвала, зламала; осокір; Дмитрусь підібрав, узяв, намостив сінця, посадив, доглядав, годував, дбав ;розмочена булка, яєчний жовток, сир, салат; дихнуло прохолодою, грачина зграя, у вирій.

б) Граченя, пташеня, молодий грачок,  вихованець.

в) Гілляка, поволеньки з’явились, навесні, обов’язково.

4.Повторне читання тесту.

5. Стислий виклад змісту тексту (2-3 учні).

-- Про що йдеться у тексті взагалі?

-- Чим починався текст?

-- Чому граченя, яке випало з гнізда , не загинуло?

-- Чим закінчуються події?

6. Детальний переказ другого абзацу про догляд Дмитриком пташки (для порівняння із стислою передачею цієї частини).

Зразок детального переказу 2 абзацу.

 Узяв Дмитрик коробку, намостив сінця і поселив туди граченя. Там воно підросло поволеньки. Хлопчик доглядав пташку, годував булкою, розмоченою у молодці. А мама догодовувала салатом, сиром та яєчним жовтком.
   Зразок стислого переказу 2 абзацу.

Дмитрик дбав про пташку. Зробив їй гніздечко в коробці і щодня годував булкою, сиром, яйцем.
 7. Складання плану ( колективно).

План

1.Граченя в біді.
2. Дмитрик доглядає пташку.
3.Дружба з каченятами.
4. У вирій.
5. Сподівання Дмитрика.

8.Стислий переказ тексту за частинами .Робота в групах.

Переказ по колу.

І  група- стисло переказати перший абзац тексту.
ІІ група- стисло переказати другий абзац.
ІІІ група- стисло переказати третій абзац тексту.
Лідери група стисло переказують текст « Граченя».

9.Написання стислого переказу (використання музичного супроводу).

10. Перевірка написаного. Редагування.
-Слухайте уважно, чи правильно побудовані речення, чи не порушена послідовність подій.
V. Підсумок уроку. Рефлексія.

- Чи сподобався вас урок? Що найбільше сподобалося? Чому?
- Чого вчилися на уроці?
- Які труднощі виникли під час написання переказу?
- Що нового почерпнули з уроку?