П`ятниця
23.04.2021
01:32
Пошук
Вхід на сайт
Календар
«  Квітень 2021  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Архів записів
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Друзі сайту
Осипенківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

« Гриби. Отруйні та їстівні. Дріжджі.Цвіль»

                                                           Підготувала вчитель

                                                           Осипенківської  школи І-ІІІ ступенів

                                                           Тарасенко Ю.М

Тема. Подорож в царство грибів

Мета. Формувати  уявлення про різноманітність грибів у природі (шапинкові, цвільові, сажкові, дріжді), про значення грибів у природі і цінність для людей, їх охорону; формувати уявлення про їстівні та отруйні гриби, вміння їх розрізняти; дати інформацію про найпошириніші гриби в своїй місцевості та занесені до Червоної книги України. Розвивати вміння узагальнювати, висловлювати судження і перевіряти їх правильість. Виховувати обережність поводження в природі, прагнення  не зашкодити власному здоров’ю, естетичні почуття під час сприймання об’єктів природи, бажання і вміння охороняти природу, оцінне ставлення до вчинків інших людей у природі.

Обладнання: карта  України, ілюстрації до  теми «Гриби» (шапинкові: їстівні, отруйні, гриби з Червоної книги України), хлібина на рушнику, скоринка хліба, вкритого цвіллю, пачка хлібних і спиртових дріждів, мікроскоп для проведення досліду, посудина з теплою водою, цукор, презентація, заборонний знак «Не топчи отруйні гриби»,кошичок зі штучними грибами.

Хід уроку

І. Організація класу.

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Щоб урок минув не марно,

Треба сісти рівно, гарно.

Не базікать на уроках,

Як папуга чи сорока.

ІІ. Підготовча частина.

    Вчитель. Я запрошую вас на... день народження. Але перед тим як вирушити в дорогу, треба знати, яка погода на вулиці.

  1. Спостереження  за природою.

    Вчитель. Що говорять синоптики? ( Температура повітря, стан неба, вітер, опади). Що розкажуть учні про зміни в житті тварин і рослин? (Розповіді учнів).

    Синоптики прогнозують чудову погоду, тому можемо вирушати на гостину.

    (Звучить аудіозапис «Звуки лісу»)

ІІІ. Робота над темою уроку.

  1. Створення проблемної ситуації.

Вчитель. Бачу нетерпіння у ваших очах. До  кого йдемо?

Нашому імениннику всього-навсього якихось 150 млн років. Хоча...

                             В теплий дощик народився,

                             Парасолькою накрився.

                             Може б з лісу пострибав,

                             Якби другу ногу мав. (Гриб)

     Виховані люди обов’язково беруть подарунок. Як вибрати доречний подарунок? Пропоную два  варіанти відповіді, спробуйте оплесками визначити правильнішу:

     А) потрібно мати достатньо грошей;

     Б) знати все або дуже багато про самого іменинника і його уподобання.

     Я згодна з вашим вибором.

     2. Оголошення теми і мети уроку.

     Вчитель. Сьогодні ми спробуємо дізнатися якомога більше про все, що ховають у собі поки що малознайомі для вас слова: Царство Грибів.

     (Вивішую табличку з темою уроку).

 3.Проблемна ситуація на визначення ознак грибів.

     Вчитель. З якими царствами живої природи ви  вже знайомі? (Царство Тварин і Царство Рослин). Сперечаються дві групи- Еконауковці та Екоінтелектуали.

     Гриби – це тварини чи рослини? (Учні висловлюють свої думки). Отак і вчені-мікологи (мікологія – це наука про гриби: «мікос» від грецького гриби, «логос» - наука) сперечалися між собою багато десятків років. І провівши безліч дослідів, дійшли висновку: гриби – це не рослини і не тварини, а представники особливого царства. Але мають у собі ознаки і рослин, і тварин.  Спробуємо дослідити, які саме. (Під час обговорення визначаємо, що гриби, як  і рослини та тварини, мають форму, живляться, ростуть, розмножуються, дихають, гинуть. На дошці з’являється відповідна таблиця).

      На що вказують всі ці ознаки? (Що гриби належать до живої природи). Запишіть цю важливу думку в зошити.

 4. Бесіда на визначення видів грибів.

   4.1. Сімя шапинкових.

    Вчитель. Царство Грибів – це велика родина – народ, який складається з окремих сімейств. І перша сім’я – це шапинкові гриби. Допоможіть мені назвати членів цієї сім’ї. (Діти називають, вчитель доповнює, вивішуючи відповідні ілюстрації, одразу розміщуючи за групами: їстівні, неїстівні, не називаючи термінів).

  Сироїжка                                                                    Мухомор

    Опенки                                                                        Несправжні опеньки

    Білий гриб                                                                  Сатанинський гриб

    Підосиновик                                                             Бліда  поганка

    Хрящ-молочник

    Лисички

    Підберезник

    Маслюк

      4.2. Завдання веселих лисичок.

   Якось червневого світанку на лісовій галявині зібралися гриби: руді лисички, чепурні сироїжки, веселі маслюки, шляхетний боровик, старий груздь. А покликали всіх веселі лисички. Вони підготували  завдання, щоб перевірити, чи вміють гриби швидко і правильно розв’язувати нелегкі вправи. Ви також можете спробувати свої сили.

 Відгадайте загадки:

Ці стрункі грибочки

Зайняли пеньочки.

 Шапки в них кругленькі.

 Кличуть їх ______________

 

Виросли гриби прекрасні –

Капелюшки в них, мов в маслі. І збирають  грибники

Маслянисті __________.

 

Вийшов _______ на стежину,

Вдягся в білу одежину,

Капелюх червоний взяв –

Всіх навколо налякав!

 

Росте біля осичок звично

Красноголовець - ________.

 

Капелюхи в них яскраві:

Жовті, сірі, зеленаві,

Зачекайте, любі, трішки, -

Я зберу вас, ____________.

 

 Шапка коричнева, ніжка міцна,

 Гриб цей найкращий, і кожен це зна.

 Тому буває усякий грибник

 В лісі великий знайти ___________.

 

Відповідь. Опеньки. Мухомор. Лисички. Підосиновик. Маслюки. Сироїжки. Боровик.

  • Що у них спільного?

 4.3. Визначення будови шапинкових грибів. (Вивішується малюнок-схема.  Нові терміни заносяться на особливу частину дошки під назвою «Словник»).

 Питання до бесіди.

    - З яких частин складається шапинковий гриб? Спробуйте назвати. (Шапинка, ніжка, грибниця).

    - Ніжка і шапинка – це орган розмноження гриба. З нижнього боку шапинки утворюються маленькі «насінинки». Вони називаються спори. За допомогою спор гриб розмножується. А росте за рахунок  білої, схожої на цвіль маси, пронизує своїми ниточками грунт біля того місця, де росте ніжка. Тіло гриба називають грибницею.  

    -  Чи знаєте , чим живляться гриби? (Відмерлими рештками рослин і тварин).

    -  Який можемо зробити висновок? (Гриби – санітари лісу).

    4.4. Порівняльна характеристика видів шапинкових грибів.

    Вчитель. На Землі багато видів шапинкових грибів . Але всі їх можна поділити на дві великі групи. (Їстівні, неїстівни). Назвемо представників цих груп.

    4.5. Релаксційна  пауза. (Звучить аудіозапис «Звуки лісу»).

    Уявімо себе в лісі.  Підніміться. Озирніться навколо. А тепер присядьте і пильніше  придивіться, можливо десь  заховався гриб, бо він  великий майстер маскуватися. Пройдіть далі, ще роздивіться. Потягніться до сонечка, усміхніться, можливо ваша усмішка притягне  до себе  гриби. Бо тільки з гарним настроєм треба йти до лісу.

    4.6. Презентація проекту «Їстівні гриби села Осипенко»

  4.7. Розповідь вчителя:

    Вчитель. До речі, трюфелі – улюблені гриби французів. Хоча пахнуть вони не дуже приємно. Цим запахом гриби приваблюють диких свиней, які поїдають їх і спори розносять по лісу. Ростуть трюфелі під корінням дерев. Від дерев беруть поживні речовини, а в грунт виділяють речовини, які потрібні  дереву.

4.8.Головне правило грибника.

   Якщо ви збираєтеся в ліс по гриби, вам необхідно пам’ятати, що збирати можна лише їстівни гриби. Отруйні гриби не можна навіть торкати руками. Проте нищити їх також не можна. Адже ці гриби їдять окремі лісові звірі.
Запам’ятайте, які гриби найчастіше зустрічають у лісах.

4.9. Сімейство грибів – дріжджі.

5. Проблемна ситуація.

   Вчитель. Як ви думаєте, чи всі гриби мають шапинку, ніжку, грибницю? (Беру до рук хлібину на рушнику, вдихаю аромат). Що треба, щоб спекти хліб? (Борошно, сіль, яйце, масло, духовку або піч, дріжджі). (Беру коробочку). У цій коробочці один із компонентів рецепту, який ви щойно назвали. Заплющіть очі і спробуйте впізнати його за запахом, але вголос не називайте. (Діти впізнають дріжджі). Дріжджі – це також гриби. Бувають у вигляді сухих крупинок і однорідної маси. Для  чого використовують дріжджі? (Для випікання хліба, виготовлення спирту, пива). Дріжджі бувають хлібні і спиртові. Проведення досліду: робота у групах

( змішати дріжджі, цукор і воду)

5.1. Робота у групах: Розгляд мокрого препарату цвільових грибів у мікроскоп.

   Вчитель. Хочете побачити щось цікаве? Я пропоную вам роздивитися ці гриби під мікроскопом.

   5.2. Сімейство грибів – цвіль.

   Вчитель. Я приготувала для вас ще одну  несподіванку, ще одного гриба, але він вже з іншої  сім’ї. (Виймаю  з іншої коробочки... скоринку хліба вкриту цвіллю). Що це? Це – цвіль. Це також гриб!

 Домашнє завдання.

V. Підсумок уроку.

   Вчитель. Наша подорож не закінчилась! І я впевнена, що колись кожен з вас таки потрапить на гостину до того чи іншого сімейства грибів. А що ж з подарунком?

   Що для них буде найкращим подарунком, як ви гадаєте? (Наші знання, бережливе ставлення. Прагнення більше про них дізнатися). Що запам’яталося з нашого уроку? Про що хотіли дізнатися ще?

- Якщо вам сподобався урок – поплескайте в долоні. Ці аплодисменти – вам! Дякую за гарну роботу.